Mogelijke klachten

In je zwangerschap kun je last hebben van verschillende klachten. Hieronder vind je een kort overzicht van de meest voorkomende klachten.

Aambeien
Onder andere door obstipatie kun je last krijgen van aambeien. Probeer daarom harde ontlasting te voorkomen. Pers niet te hard op het toilet en wacht bij aandrang niet met naar het toilet gaan. Aambeien kunnen soms wat gaan bloeden of pijnlijk zijn. Bespreek met de verloskundige of je er iets tegen kan doen. Er zijn namelijk middelen verkrijgbaar, die je mag gebruiken tijdens de zwangerschap.

Bandenpijn
De baarmoeder wordt gedurende de zwangerschap steeds groter en zwaarder. De baarmoeder zit vast met banden in je buik. Door de spanning op die banden kun je wat pijn krijgen in de liesstreek of onderbuik.
Vooral als je hard hebt gewerkt of veel hebt gelopen of getild, kunnen klachten ontstaan. Ga zitten of liggen en soms wil een warme kruik of douche helpen. Het kan ook helpen om een buikband te dragen of een sjaal strak om je bekken te knopen ter ondersteuning.

Beenkrampen
Kramp in je kuiten is vaak een vervolgklacht van onrustige benen. Als je na een lange dag in bed gaat liggen, valt de extra druk op de overvulde aderen plotseling weg. De spieren zijn overprikkeld en er kan zomaar kramp inschieten, die erg pijnlijk en heftig kan zijn.

Het kan een teken zijn van overbelasting van je onderbenen en kan spataderen als gevolg hebben. Ga na of je niet te lang achtereen staat of zit of teveel met je benen over elkaar zit. Het kan helpen je onderbenen met koud water te spoelen of af en toe rondjes met je voeten te draaien.

Om de kramp uit de spier te halen, kun je het been naar achteren strekken terwijl je staat en de bal van je voet op de grond plaatsen. Hiermee rek je de kuitspier.

Bekken- of rugklachten
Blaasontsteking

Bloedneus en bloedend tandvlees
Tijdens de zwangerschap zijn de weefsels, zoals je tandvlees en de slijmvliezen in je neus, beter doorbloed. Er worden meer kleine haarvaatjes gevormd. Deze zijn gevoelig voor aanraking, extra druk of prikkels. Hierdoor gaan ze snel bloeden, zodat je dus sneller een bloedneus of bloedend tandvlees hebt. Zorg voor een goede mondhygiëne, poets naast je tanden ook het tandvlees met een zachte borstel en bezoek op tijd een tandarts en/of mondhygiënist.

Bloedverlies

Duizeligheid

Harde buiken

Hartkloppingen
In de zwangerschap heb je 25 procent meer bloed in je lichaam dan wanneer je niet zwanger bent. Het hart moet dit allemaal rondpompen. Dat kan zorgen dat je wat hartkloppingen krijgt. Dit is niet ernstig.

Hoge bloeddruk / zwangerschapshypertensie

Jeuk
Door het oprekken van de huid van je buik en soms ook je bovenbenen, kun je last van jeuk krijgen. Dit is te verminderen door verkoeling met behulp van mentholpoeder of -gel. Soms heb je jeuk over je hele lichaam, of specifiek op de handpalmen en voetzolen. Dit kan een aanwijzing zijn dat de zwangerschapshormonen stuwing in de lever veroorzaken. Daarbij komen dan bepaalde galstoffen in het bloed terecht, die de jeuk veroorzaken. Mocht hiervan sprake zijn, dan is dit aan te tonen door middel van bloedonderzoek en heb je medicatie nodig. Als je erg veel last van jeuk hebt, meld dit dan aan je verloskundige.

Koortslip
Een koortslip wordt veroorzaakt door een herpesvirus. Je herkent het aan een pijnlijk branderig gevoel rondom je mond en er vormen zich blaasjes. Deze gaan na een paar dagen kapot en er ontstaat een korstje. Meestal zijn de klachten na 1 á 2 weken over. Het virus raak je nooit meer kwijt. Onder bepaalde omstandigheden kan het virus weer actief worden. Denk aan bijvoorbeeld minder weerstand, stress, fel zonlicht en koorts. In de zwangerschap kan het geen kwaad. Denk aan je hygiëne want je kunt iemand anders besmetten. Gebruik zo nodig zalf op advies van de apotheek.

Kortademigheid
Kortademigheid ontstaat doordat het ademcentrum in de hersenen gevoeliger is voor kooldioxide. Dit komt door de zwangerschapshormonen. Bovendien drukt de grote baarmoeder (op het einde van de zwangerschap) tegen je longen aan, waardoor het longvolume wat kleiner wordt. Probeer niet te lang in dezelfde houding te zitten, maar loop af en toe een klein stukje, om je longen weer wat ruimte te geven.

Maagzuur
Door de zwangerschapshormonen sluit het klepje tussen de slokdarm en de maag wat slechter en kan je last krijgen van brandend maagzuur. Later in de zwangerschap drukt ook nog eens je baarmoeder tegen de maag aan, wat het kan verergeren. Probeer niet te vet of te scherp te eten. Het eten of drinken van melk, droog brood of (vanille)vla kunnen helpen om de klachten te verminderen.
Bij de apotheek zijn verschillende middelen tegen brandend maagzuur verkrijgbaar, die je ook mag gebruiken tijdens de zwangerschap.

Melkproductie
Bij sommige vrouwen komt de melkproductie in de zwangerschap al op gang. Soms gebeurt dit vroeg in de zwangerschap, maar meestal ontstaat het op het einde van de zwangerschap. Het is een normaal maar soms lastig verschijnsel. Zorg dat je een goede bh draagt en gebruik eventueel zoogcompressen.

Misselijkheid/ braken
Door de zwangerschapshormonen kun je misselijk zijn. Veel vrouwen zijn vooral ’s ochtends misselijk. Sommige vrouwen zijn heel de dag misselijk en ander braken. Begin met een licht ontbijt op bed en probeer daarna het eten over kleine, lichte maaltijden te verdelen. Niet eten maakt de misselijkheid vaak erger. Wanneer je zo veel braakt dat er geen voeding of drinken binnen blijft, neem dan contact op met je verloskundige of de huisarts.

Stemmingswisselingen
Er verandert veel als je zwanger bent, ook hormonaal. Het zijn waarschijnlijk vooral de wisselingen in je hormoonhuishouding die ervoor zorgen dat je tijdens de zwangerschap te maken kunt krijgen met vermoeidheid en stemmingswisselingen. Het is goed om jezelf serieus te nemen, maar je stemmingen te zien als buien die nou eenmaal af en toe komen. Loopt het uit de hand en heb je het gevoel dat je je emoties niet meer onder controle krijgt, neem dan contact op met je verloskundige of de huisarts.

Spataderen
Sommige zwangeren krijgen last van spataderen. Deze kunnen zowel aan de benen als aan de schaamlippen ontstaan. Dit komt doordat de zwangere baarmoeder de grote vaten in het bekken vernauwen. Beweeg regelmatig en probeer je benen als je zit omhoog te leggen. Ook het voeteneinde van het bed wat ophogen kan helpen. Soms is het nodig om steunkousen te dragen. Na de bevalling nemen de spataderen snel in grootte af.

Tintelende handen (Carpale tunnelsyndroom)
In je pols loopt een zenuw die de handen aanstuurt. Deze loopt door een klein tunneltje. Doordat je in de zwangerschap sneller vocht vasthoudt, komt er druk op het tunneltje te staan en dus ook op de zenuw. Dit zorgt voor een doof, stijf, prikkelend gevoel in je handen. Soms kun je er pijnklachten van krijgen. Probeer je vingers goed te bewegen gedurende de dag. Leg je handen ‘s nachts wat hoger, bijvoorbeeld op een kussen. Soms helpt het om je handen ‘s nachts te spalken, bijvoorbeeld met polsbeschermers voor skeelers.

Vaker plassen en urineverlies
Door de druk van de baarmoeder op de blaas, heb je het gevoel dat je vaak moet plassen. Het kunnen dan telkens hele kleine beetjes zijn. Dit is niet erg en dus normaal. Soms kan je ook moeite hebben met het ophouden van je urine. Dit is normaal en gaat vaak na de zwangerschap weer over. Je kunt je bekkenbodemspieren trainen door je onderkant (vanuit je anus je spieren naar voren rondom je vagina en plasbuis aanspannen) 10 keer achter elkaar aan te spannen. Houd dit steeds een paar seconden vast en ontspan dan weer. Doe dit 3 keer op een dag, bijvoorbeeld als je even moet wachten of je tanden poetst.

Vaginale afscheiding
Het is normaal dat je wat meer afscheiding hebt tijdens de zwangerschap. Dit komt door de hormonen en een betere doorbloeding van je vagina.
Wanneer de afscheiding een abnormale kleur of geur heeft, of als je jeuk, pijn of een branderig gevoel hebt, kan het zijn dat je een infectie hebt.
Dit gebeurt vaak tijdens de zwangerschap en heeft niets met hygiëne te maken. Neem bij klachten contact op met je verloskundige of de huisarts.

Verstopping (obstipatie)
Door de hormonen werkt je spijsvertering trager in de zwangerschap. Hierdoor kun je last krijgen van harde ontlasting en een moeilijkere stoelgang. Probeer veel water te drinken en vezelrijk te eten. Vezels zitten onder andere in volkorenbrood, muesli, zilvervliesrijst, groenten, vooral bonen en fruit. Zorg ook voor voldoende lichaamsbeweging.

Vermoeidheid
Je kunt erg vermoeid zijn, zeker de eerste 3 maanden van de zwangerschap. Er gebeurt veel in je lichaam, wat een heleboel energie kost.
Probeer er aan toe te geven door ’s avonds wat eerder naar bed te gaan of tussen de middag even op de bank te gaan liggen. Zelden wordt de vermoeidheid veroorzaakt door bloedarmoede.
De ergste vermoeidheid verdwijnt vaak na de eerste drie maanden.

Vocht vasthouden (oedeem)
In de zwangerschap houdt je lichaam meer vocht vast. Zeker in de zomer, als het warm is, kun je last krijgen van opgezette handen en voeten.
Probeer veel te drinken, in beweging te blijven en leg je benen omhoog als je gaat zitten of liggen. Het eten van bleekselderij en komkommer kan vochtafdrijvend werken.

Zwangerschapsstrepen (striae)
Door de groei van de baarmoeder komt er steeds meer spanning op je huid. Wanneer deze rek te groot wordt, kunnen de bovenlagen van je huid gaan scheuren.
Het insmeren van je huid met “anti-striae” producten voorkomt het helaas niet. De plaatsen met de gescheurde huid zien er rood/paars uit. Na de zwangerschap trekt de kleur langzaam naar wit.
De gescheurde huidlagen herstellen zich niet meer.